Cho\u0107 oboje z Bartkiem mocno wspieramy samodzielno\u015b\u0107 Tymka, licz\u0105c si\u0119 z konsekwencjami nalewania przez czterolatka soku do szklanki, czy wsypywania p\u0142atk\u00f3w do miski, to czasami mnie to irytuje. Wtedy walcz\u0119 sama ze sob\u0105, \u017ceby nie zrobi\u0107 czego\u015b „szybciej i lepiej” i cho\u0107 raz na 10 przypadk\u00f3w, robi\u0119 to sama, to na szcz\u0119\u015bcie Tymek zazwyczaj si\u0119 wtedy buntuje i z wielk\u0105 staranno\u015bci\u0105 robi swoje, a ja mu jedynie podpowiadam, na co warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119, \u017ceby akcja zako\u0144czy\u0142a si\u0119 sukcesem. I tak m\u00f3j maluch ju\u017c od dawna sam si\u0119 ubiera czy przygotowuje sobie kanapki na talerzu. I tylko jako\u015b sprz\u0105ta\u0107 pokoju nie lubi sam \ud83d\ude09 Ale nasz\u0142a mnie taka refleksja, \u017ce cz\u0119sto my, doro\u015bli, denerwujemy si\u0119 na dzieci, gdy co\u015b im nie wychodzi, kompletnie zapominaj\u0105c o tym, \u017ce s\u0105 dzie\u0107mi i te pora\u017cki s\u0105 nie tylko normalne, ale i bardzo<\/strong> potrzebne!<\/strong> Bo za ka\u017cdym razem, dziecko si\u0119 z nich czego\u015b uczy. Jedynie podejmuj\u0105c wysi\u0142ek, ma mo\u017cliwo\u015b\u0107 wyci\u0105gn\u0105\u0107 wnioski, by za kolejnym razem, zrobi\u0107 co\u015b lepiej. Teoria czy samo obserwowanie doros\u0142ych w r\u00f3\u017cnych codziennych sytuacjach na nic tu si\u0119 zda.<\/p>\n Dziecko potrzebuje samodzielnego dzia\u0142ania. Do\u015bwiadczaj\u0105c uczy si\u0119 najwi\u0119cej. <\/strong><\/p>\n Jestem pewna, \u017ce niezwykle wa\u017cne jest te\u017c pozwalanie dzieciom na pr\u00f3by, pora\u017cki i sukcesy, bo w ten spos\u00f3b, buduj\u0105 one poczucie w\u0142asnej warto\u015bci<\/strong>. Je\u015bli doro\u015bli odbieraj\u0105 maluchom t\u0119 mo\u017cliwo\u015b\u0107, dzieci dostaj\u0105 sygna\u0142 – „Ty tego nie potrafisz, ja zawsze zrobi\u0119 to lepiej”. A to zdecydowanie s\u0142aby komunikat, kt\u00f3ry uformuje nasze dzieci na reszt\u0119 \u017cycia\u2026<\/p>\n Natkn\u0119\u0142am si\u0119 ostatnio na genialny filmik „Oczami malucha przez RV”<\/strong> zrealizowany przez Lego Duplo. RV to symulator, ograniczaj\u0105cy koordynacj\u0119 wzrokowo-ruchow\u0105, czyni\u0105c j\u0105 tak\u0105, jak\u0105 maj\u0105 ma\u0142e dzieci. Doro\u015bli, kt\u00f3rzy zostali poddani eksperymentowi, nie byli w stanie \u0142apa\u0107 pi\u0142ki czy uk\u0142ada\u0107 klock\u00f3w lego, a ich autoportrety przypomina\u0142y te, kt\u00f3re maluj\u0105 trzy i czterolatki. Gdy opiekunowie sami przekonali si\u0119, jak ci\u0119\u017cko maluchom wykonywa\u0107 czynno\u015bci, kt\u00f3rych wykonywanie dla doros\u0142ych jest bananie proste, wszyscy zadeklarowali, \u017ce powinni by\u0107 bardziej cierpliwi<\/strong> wobec dzieci.<\/p>\n Zobaczcie koniecznie ten filmik:<\/p>\n <\/p>\n I co s\u0105dzicie? Dajcie zna\u0107 na FB, jak z Wasz\u0105 nauk\u0105 samodzielno\u015bci i treningami cierpliwo\u015bci \ud83d\ude09<\/p>\n Alicja<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Cho\u0107 oboje z Bartkiem mocno wspieramy samodzielno\u015b\u0107 Tymka, licz\u0105c si\u0119 z konsekwencjami nalewania przez czterolatka soku do szklanki, czy wsypywania p\u0142atk\u00f3w do miski, to czasami mnie to irytuje. Wtedy walcz\u0119 sama ze sob\u0105, \u017ceby nie zrobi\u0107 czego\u015b „szybciej i lepiej” i cho\u0107 raz na 10 przypadk\u00f3w, robi\u0119 to sama, to na szcz\u0119\u015bcie Tymek zazwyczaj si\u0119…<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1056,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34,40,11,1],"tags":[680,685,681,684,686,679,683,682],"acf":[],"yoast_head":"\n